streda 9. marca 2022

Skryté dary (Caroline O´donoghue)

 


Anotácia 

Maeve je šestnásťročná stredoškoláčka, ktorej sa v škole veľmi nedarí. Nič ju nebaví, pre nič sa nedokáže nadchnúť a v porovnaní so svojimi úspešnými súrodencami sa cíti ako sivá myška. Jedného dňa nájde balíček tarotových kariet, a hoci o tarote nič nevie, objav ju okamžite zaujme. Len jedna karta akoby nepatrila medzi ostatné – Správkyňa. Maeve o nej nedokáže nič zistiť, a tak ju vytiahne z balíčka a schová u seba v izbe. Z ostatných začne veštiť spolužiačkam a stáva sa čoraz populárnejšou. Vyveštiť si nechá aj Lily, Maevina bývalá najlepšia kamarátka. Z balíčka kariet si vytiahne práve tú, ktorá tam nemala čo hľadať. Keď sa potom neobjaví v škole, Maeve premkne neblahé tušenie, že za jej zmiznutím stojí záhadná Správkyňa.

Názov:  Skryté dary

Autor: Caroline O´donoghue

Žáner: Fantasy

Počet strán: 360

Rok vydania: 2021

Vydavateľstvo: Ikar

Hodnotenie: 4/5 ★


Recenzia 


Pri tejto knižke som si opäť nečítala recenziu, ako pri väčšine, pre ktoré sa rozhodnem. Zaujala ma svojou obálkou a hlavne tým, čo som o nej počula... vraj to má byť niečo nové, iné, o mágii a tarotových kartách a to mi úplne stačilo na to, aby som sa pre ňu rozhodla. 

Už od začiatku ako som sa do knižky začítala, som vedela, že mi to pôjde veľmi rýchlo, nie len kvôli napínavému deju, ale aj kvôli obrázkom, ktoré sa v knižke nachádzali a zároveň aj obohacovali dej.

Samozrejme spadá do kategórie YA, takže sa nedá čakať niečo veľkolepé a prevratné. Mne osobne sa ťažko do tejto literatúry začítava, pretože už mi nemá často čo nové a originálne ponúknuť, ale som rada, že v tomto prípade ponúkla. :)

Ešte som nečítala žiadnu knižku, ktorá by sa odohrávala v Írsku a mala tematiku tarotových kariet. Veľmi sa mi páčilo to, ako tu bolo popretkávané prostredie a zároveň miestne legendy. Neviem naozaj, či sú reálne a na niečo také sa v Írsku verí, ale rada by som to zistila, pretože je fascinujúce zisťovať, ako má každá krajina také tie svoje povery a porekadlá.

Tiež sa podľa mňa dej pekne a plynulo vyvíjal. Už od začiatku ma zaujal spôsobom, akým sme našli tarotové karty, pretože bol taký tajomný a sľuboval dobrodružstvo, ktoré sme koniec koncov aj dostali.
Celkovo musím povedať, že ma dej jednoducho prekvapil. Čakala som niečo prvoplánové a bez nápadu, ale stalo sa tu veľa nápaditých vecí a taktiež aj postavy boli podľa mňa pekne prepracované, čo dodávalo deju ten správny šmrnc.

Z postáv myslím že nebola vyslovene nejaká, ktorú som nemala rada. Maeve som mala celkom rada, ale áno mala dosť múch. Nemôžeme byť bezchybný, ale  moc sa mi nepáčilo, ako sa zachovala ku kamarátke a tiež že mala niekedy trošku povrchné myšlienky. Samozrejme nemôžem od teenagerov čakať, že budú premýšľať ako dospelí rozumní ľudia, pretože viem že keď som ja bola v tomto veku, tiež som si myslela, že sa okolo mňa točí celý svet...

Nepovedala by som tiež, že sa tu nachádzalo veľa svetoborných myšlienok, ktoré vás prinútili premýšľať nad zmyslom života, ale jedna pekná sa tu predsa len našla:


"Všetci sa občas správame k druhým nepekne. Aj málo súcitný či nedokonalý človek by mal pociťovať ľútosť. Dôležité je poučiť sa z toho a vzápätí sa k ľuďom správať lepšie."


Záver knihy ma neskutočne prekvapil a hneď som si musela ísť hľadať, koľko ďalších častí ešte autorka napísala. Ak som správne našla, mala by to byť len jedna, čo ma celkom mrzí, ale na druhú stranu, neviem sa dočkať ani len tejto jednej, takže naozaj neviem, čo by som  robila keby mám čakať na viacero kníh :D

Ak by som to mala celkovo zhodnotiť, tak by som vám ju rozhodne odporučila. Knižka má pekne prepracovaný dej opradený tajomstvami, je originálny, čo sa nestáva úplne často v YA knihách, postavy sú za mňa taký priemer, ale knižku zachraňuje jej originalita a kopec prekvapení, ktoré počas nej odhaľujeme. Na dlhé večery so zapálenou sviečkou je naozaj ako stvorená!






Za zaslanie knižky na recenziu by som sa veľmi pekne chcela podakovať vydavateľstvu Ikar! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára