pondelok 12. apríla 2021

Posledný vlak do Londýna (Meg Waite Clayton)


Anotácia 

Píše sa rok 1936. V očiach pätnásťročného Stephana Neumana sú nacisti len hluční grobiani. Stephan pochádza z vplyvnej židovskej rodiny a je nádejným autorom divadelných hier. Chlapcovou najlepšou kamarátkou je matematicky nadaná Žofie-Helene, kresťanka, ktorej matka vydáva pokrokové protinacistické noviny. Ovládnutie krajiny Hitlerom dvojicou otrasie. Svetielko nádeje sa objaví v podobe Truus Wijsmullerovej, členky holandského odbojového hnutia. Truus pašuje židovské deti z nacistického Nemecka do krajín, ktoré sú ochotné sa o ne postarať. Keď pomoc ponúkne aj Veľká Británia, odváži sa priblížiť k Adolfovi Eichmannovi, mužovi, ktorý sa podieľal na konečnom riešení židovskej otázky. Truus bojuje s časom. Každým dňom je čoraz nemožnejšie zachrániť takých, ako je Stephan, jeho malý brat Walter či Žofie-Helene.

Názov: Posledný vlak do Londýna

Autor: Meg Waite Clayton

Žáner: Beletria

Počet strán: 472

Rok vydania: 2021

Vydavateľstvo: Ikar

Hodnotenie: 4/5 ★


Recenzia 

Tak... musím povedať, že túto knihu som zahliadla na veľa profiloch a zaujala ma. Chcela som si ju čím skôr prečítať, pretože mám rada príbehy z druhej svetovej vojny. Hlavne tie romantické. Tu tej romantiky bolo pomenej, ale s tým som počítala. Musím však povedať, že niektoré veci ma na nej trošku sklamali, zarazili, iné ma zase potešili. Posnažím sa tento môj zhluk myšlienok nejako zrozumiteľne popísať.

Rozhodne môžem povedať, že príbehy opísané v tejto knihe sú naozaj silné. Pozeráme sa na príbeh z troch pohľadov, z ktorých každý jeden nám dáva iný rozmer a iný pohľad na veci, ktoré sa v tomto období diali.
Musím sa priznať, že čo sa týka tejto stránky, tak ma tá kniha trošku sklamalo a vadilo mi to, ako to bolo písané. Kapitoly boli krátke, maximálne stránku alebo dve a to mi zabraňovalo naplno sa vžiť do tej časti ktorú som čítala. Keďže sa tak rýchlo medzi týmito osobami a pohľadmi skákalo, mala som niekedy pocit, že v tých jednotlivých kapitolách sa nič také nedialo, čo bola škoda.
Na druhej strane, z obsahovej stránky som bola veľmi potešená a dostala som to, čo som čakala. Bola som na horskej dráhe emócii, keď som čítala o detských transportoch a o tom, čo všetko sa muselo podnikať, aby sa pár detí zachránilo.  

"Strach vie s každým pekne zamávať."

Pozeráme sa aj na to, ako sa menila spoločnosť, rodinné pomery a ako Hitlerova moc postupne rástla a dobýval čoraz väčšie časti sveta. Pri čítaní mi naozaj často naskakovali zimomriavky.
Takéto príbehy je naozaj ťažké opísať a ich dej zhrnúť iba do pár viet.
Najviac ma na tejto knižke zaujalo to, že bola inšpirovaná skutočnými postavami, ktoré nasadzovali do ohrozenia svoj život, aby mohli zachrániť niekoľko ďalších. Takýmto ľuďom patrí a vždy aj patriť bude môj obdiv za ich obetavosť a odvahu. 

Rozhodne to bola kniha plná nádeje, odvahy, radosti aj smútku. Čítala sa rýchlo, ale zároveň veľmi ťažko vzhľadom na to, akú tému opisovala. Možno som bola o to viac smutná, že mi ani tak úplne nepadla do mojej vtedy smutnej nálady, ale čo sa dá robiť. Som veľmi rada, že som mala možnosť objaviť zase ďalšie príbehy ďalších odvážnych ľudí, ktorí zaslúžene majú môj obdiv. 

Rozhodne si myslím, že táto kniha stojí za prečítanie a vďaka nej sa na vojnové udalosti budete pozerať zase o niečo inak.

Jeden z mojich najobľúbenejších citátov:

"Môj otec hovorieval, že odvaha nie je neprítomnosť strachu, ale sila vykročiť mu v ústrety."


Za knižku by som sa veľmi pekne chcela poďakovať vydavateľstvu



 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára