sobota 20. marca 2021

Pýcha a predsudok (Jane Austen)

 


Anotácia 

Slávny román anglickej prozaičky, klenot svetovej klasickej tvorby, o tom, ako môže príchod mladého muža prevrátiť hore nohami život v rodine s piatimi dcérami.

V ovzduší sa vznáša pýcha, láska, predsudky, spoločenské konvencie, zlomené srdcia i spoločenský škandál, no aj sebapoznanie a pochopenie...

Príbeh lásky a hodnôt odkrýva vzťahy medzi spoločenskými vrstvami Anglicka 18. storočia. Jane Austen sa pohybuje na hrane komédie a vážnosti, jej vtipné postrehy prezrádzajú bystrú a nemilosrdnú pozorovateľku.

 Názov: Pýcha a predsudok

Autor: Jane Austen

Žáner: Klasika

Počet strán: 408

Rok vydania: 2019

Vydavateľstvo: Slovart


Recenzia 

Neviem ani presne povedať, ako veľmi dlho som si túto knižku chcela prečítať a vlastniť ju vo svojej knižnici. Iba viem, že to bol veľmi dlhý čas, za ktorý moje očakávania voči tejto knižke stále rástli, pretože som videla zo všetkých strán samé pozitívne recenzie a taktiež ju veľa ľudí označilo za ich najobľúbenejšiu klasiku. 


Bola som neskutočne šťastná, keď mi konečne prišla domov, takže som sa do nej ihneď pustila. Priznám sa, že sa mi do nej začítavalo trošku ťažšie, ale ani nie tak kvôli príbehu, ako štýlu písania. Toto bola prvá klasika, ktorú som prečítala a tak som nebola zvyknutá na to, že už to nie je to isté ako obvyklé novodobé romantické príbehy, ktoré v mojej knižnici prevažujú.

Príbeh sa často zameriaval na pomery, v ktorých rodiny žili a na odlišné spoločenské vrstvy. Ak ste sa chceli zabezpečiť, bolo dôležité sa čím skôr vydať a bolo jedno za koho, bolo jedno či toho človeka milujete, či nie. Ženy v tomto období nemali moc výhodné postavenie a väčšinu času museli robiť len to, čo sa im povedalo. 

Príbeh slečny Elizabeth Bennetovej a pána Fitzwilliama Darcyho sa začal niekoľko desiatok strán po začatí knihy, kde sme sa stretli hlavne s opismi Elizabethinej rodiny. Užívala som si opisy bálov a rôznych posedení pri čaji, pretože presne toto je to, čo na tomto období milujem.
Spočiatku sa naše dve hlavné postavy vôbec nemali radi, možno by som povedala že sebou navzájom pohŕdali. Keďže bol Darcy pyšný muž, ktorý nerád odkrýval svoje vnútro, Elizabeth sa nepáčil. Toto okúzlenie prišlo až neskôr, po veľmi veľa udalostiach, ktoré sa medzi nimi stali. 

To, že tento príbeh má byť o prekonávaní pýchy a predsudku je do bodky pravda. Dvaja mladí ľudia, ktorí sa navzájom odsúdili bez toho, aby sa poznali, prekonali pomyselnú hranicu a rozhodli sa risknúť to a spoznať sa, odhaliť 13. komnatu toho druhého a na konci nezostala po pýche a predsudkoch ani stopa. Zostala len láska.

Musím povedať, že Elizabeth som si zamilovala. Bola múdra, vtipná a presne taká, aká má byť pravá dáma a moja obľúbená hrdinka v knihách. 

Myslím si, že nie je takmer nikto, kto by tento krásny príbeh nepoznal. Priznám sa, že niektoré časti sa mi čítali trochu pomalšie, ale ani to mi nezabránilo v tom, aby som sa dozvedela, ako príbeh končí. Hneď po dočítaní som zostala sedieť a úsmevom na perách a vedela som, že som si tento príbeh zamilovala.
O to viac som sa v tom utvrdila, keď som si pozrela film, ktorý bol podľa knihy natočený a v tomto prípade nemôžem nič iné iba odporúčať, pretože je to veľmi krásne a verné zobrazenie knihy.

Pýchu a predsudok veľmi odporúčam milovníkom romantiky a klasických príbehov. Verím že sa bude páčiť taktiež takmer každej vekovej kategórii. Ja som neskutočne šťastná, že som si ho prečítala a viem, že ma navnadil na ďalšie klasiky, ktoré sa mi dúfam dostanú do rúk v dohľadnom čase. 
Knižku hodnotím s čistým svedomím na 4,5/5 hviezdičiek a určite odporúčam. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára