streda 31. marca 2021

Knihovníčka z Auschwitzu (Antonio Iturbe)


Anotácia 

V jednom z najtemnejších období v histórii ľudstva sa zrodil jedinečný príbeh mladého dievčaťa z Prahy, ktoré prejavilo obrovskú odvahu, keď sa rozhodlo vlastným životom chrániť cenné židovské knihy priamo v jednom z najbrutálnejších koncentračných táborov.

Písal sa rok 1939, keď Ditu Krausovú s rodinou zajali nacisti a uväznili ich najprv v Terezíne a neskôr v koncentračnom tábore Auschwitz. Dita sa zo všetkých síl snažila prispôsobiť svojmu novému životu v brutálnych podmienkach a dokonca aj uprostred všetkých hrôz prejavovala neskonalú ľudskú silu a húževnatosť. Aj preto ju židovský vodca Fredy Hirsch požiadal, aby u seba uschovala vzácne knižné zväzky, ktoré sa väzňom podarilo prepašovať do tábora. Dita sa tejto úlohy chopila celým svojím srdcom a stala sa tajnou knihovníčkou Auschwitzu.

Dnes je len ťažko uveriteľné, že vďaka štrnásťročnému dievčaťu existovala v tábore plnom krutostí maličká tajná knižnica, ktorá obsahovala len osem zväzkov kníh. Napriek všetkému však dokázala zapáliť plameň vedomia a nádeje v dušiach tých najmenších a najzraniteľnejších – detí uväznených v Auschwitzi.

Názov: Knihovníčka z Auschwitzu

Autor: Antonio iturbe

Žáner: Beletria

Počet strán: 400

Rok vydania: 2020

Vydavateľstvo: Grada

Hodnotenie: 4/5 ★


Recenzia 

Po dlhšej dobe som si rozčítala knižku z prostredia vyhladzovacích táborov, na ktorú som sa naozaj veľmi tešila, ale zároveň som sa aj bála toho, ako náladu a emócie táto kniha vo mne vyvolá. Nižšie sa dočítate to, čo si o tejto knižke myslím.


Všimla som si veľmi veľa pozitívnych recenzií na túto knižku a preto hneď putovala na môj wishlist. Bola som neskutočne šťastná, keď som ju konečne držala v rukách a mohla som sa pustiť do čítania. 
Prvá vec, ktorá sa mi na príbehu páčila, že sme hneď boli akoby hodený do diania v tábore a taktiež počas transportu a nepozorovali sme, ako sa tam Ditina rodina dostala, do detailov neopisovala činnosti, ktoré robili pred transportom a podobne. Takých kníh mám v knižnici dosť a popravde mi prídu celkom zdĺhavé. 


"Je ľahké obdivovať hrdinu, ktorého činy sú viditeľné. Ako však zhodnotíte odvahu tých, ktorí stoja v tieni?"


Keď som sa do tejto knihy začítavala viac a viac, pochopila som, prečo práve tieto opisy boli takmer vynechané. Autor sa v tejto knihe nesústreďoval len na Ditin príbeh, ale aj na príbehy  viacerých postáv, ako napríklad Fredyho Hirscha, vedúceho bloku, alebo taktiež Rudolfa Vrbu, ktorému sa neskôr podarilo z tohto pekla utiecť. Mne osobne, ak mám pravdu povedať, to trochu prekážalo, pretože kniha mi prišla extrémne zdĺhavá a niektoré pasáže sa mi vliekli. Potom sa mi bohužiaľ už začítavalo len veľmi ťažko, pretože sa mi zdalo, že dej nemal taký spád, akoby podľa mňa mohol mať. 

Táto kniha je teda skôr zameraná na také akoby umelecké opisovanie ľudí a diania okolo nich.
Taktiež sa veľa opisovala provizórna škola, ktorá bola zriadená "na oko", pre ostatné štáty, aby predsa len Auschwitz vyzeral ako domov pre židovských ľudí, kde sa majú dobre. Samozrejme aj nemeckí dôstojníci mali svoje dôvody na toto zriadenie a rôzne pokusy, na ktoré sa naše postavy snažia prísť.
Dita má v tomto veľkom zmätku dôležitú úlohu. Starať sa o tajnú knižnicu, ktorá sa používa iba v tomto jednom školskom bloku. Táto knižnica sa skladala presne z ôsmich kníh. Niekto by sa tomuto číslu vysmial, ale pre nich to bol hotový poklad. Nikto o tom nesmie vedieť a preto je to veľmi dôležitá a nebezpečná úloha. O to nebezpečnejšia, že si na Ditu posvietil samotný doktor Mengele.

Veľmi sa mi na tejto knihe páčilo to, že bola inšpirovaná skutočnými udalosťami. Taktiež to, že sa tu nachádzalo veľmi veľa krásnych myšlienok. Neskutočne som obdivovala húževnatosť ľudí, ktorí toto peklo dokázali prežiť.

Každopádne si myslím, že každý príbeh z tohto obdobia bol veľmi silný, poučný a neuveriteľne smutný. Takéto knihy sa nikdy nečítajú ľahko a vždy si pri nich uvedomujem hlavne to, že už nechcem, aby sa história znovu zopakovala. 

Za zaslanie knižky by som veľmi pekne chcela poďakovať vydavateľstvu 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára