utorok 25. mája 2021

Nočný cirkus (Erin Morgenstern)

 

Anotácia 

Otvárame za súmraku, zatvárame za úsvitu.

Debutový román Erin Morgensternovej Nočný cirkus vám dovolí vykročiť zo sveta spútaného iba vašou fantáziou. Otočením prvej stránky vyrážate na cestu, kde nedokážete odlíšiť skutočnosť od sna, autorkinu predstavivosť od svojich osobných zážitkov.
Nočný cirkus nedokáže spútať nikto a nič, každého čitateľa opantá cirkusová mágia, zaklínadlá z hlbín knižníc a ilúzie jazyka a písma.

Cirkus snov prichádza bez ohlásenia. Putuje po celom svete a zakaždým v ňom pribúdajú odvážnejšie a nápaditejšie atrakcie. Vo víre dymu a v odlesku zrkadiel, mimo očí bežných návštevníkov, stoja proti sebe dvaja iluzionisti: Celia a Marco. Ich súboj trvá už roky a proti vlnám kúziel, zaklínadiel a ilúzií nie je odolný nik. Obaja mladí iluzionisti mali vrodené nadanie pre mágiu, ale nikto nepredpokladal, že mladí ľudia, ktorí mali byť súpermi na život a na smrť, porušia pravidlá a nevedomky sa do seba zaľúbia. Ich učitelia však majú stále na dosah nitky osudu, pred ktorými nie je v bezpečí žiaden obyvateľ cirkusu, ani mladí zaľúbenci, návštevníci či tvorcovia najneobyčajnejšieho snového predstavenia na svete.

Názov: Nočný cirkus

Autor: Erin Morgenstern

Žáner: Fantasy, beletria

Počet strán: 368

Rok vydania: 2021

Vydavateľstvo: Lindeni

Hodnotenie: 4, 5/5


Recenzia 

Cirkus prišiel bez ohlásenia.

Nikde nie sú vylepené plagáty, pri cestách nie sú billboardy, v novinách ani zmienka... Jednoducho je tam, hoci ešte včera tam nebol...

Teraz je cirkus otvorený.

Teraz môžete vstúpiť...

Ak mám pravdu povedať, celkom ťažko sa mi usporadúvajú myšlienky po dočítaní tejto knižky. Niečo sa mi páčilo, niečo sa mi nepáčilo, ale konečný dojem z knihy ešte stále spracovávam.

Vôbec som nečakala, že kniha bude o tom, o čom v skutočnosti bola. Myslela som si, že to bude iba čisto fantasy, bez ostatných prvkov, ako je romantika. To ma na tom prekvapilo najviac, ale bolo to veľmi príjemné prekvapenie a veľmi sa to tam hodilo. Celkovo bol príbeh premyslený bravúrne a ja dávam pred autorkou klobúk dolu, pretože už dlho som nečítala niečo, čo by bolo tak prepracované, ale zároveň do seba perfektne zapadalo. 

"Každý čin má nejaký následok. To je súčasť hry."

Na začiatku knihy som, priznám sa, bola trochu stratená. Nechápala som tie skoky v čase a to, ako sa všetko vyvíjalo a možno preto to bolo na mňa niekedy moc chaotické. Ale zase keby to je písaná ako klasická beletria, neviem či by ma to tak bavilo a možno by to stratilo aj to svoje čaro, ktoré knižka inak má.

Prostredie, v ktorom sa náš príbeh odohrával bolo vždy opísané perfektne a ja som mala neskutočný priestor pre svoju fantáziu, čo som si veľmi užívala. Keď som si predstavovala všetky tie stany, kde sa naschádzalo toľko rôznych atrakcií a miest, bola som ako v sne a nechcelo sa mi odtiaľ odísť. Ak by niekto na svete vybudoval takýto magický cirkus, prisahám, že by ma odtiaľ už nikto nedostal. Všetko to bolo krásne premyslené, každá nitka tvorila podstatnú časť príbehu, ktorá potom zapadla do inej a na konci som zostala úplne ohúrená.

Celú knihu som bola ako vo sne a to sa mi už veľmi dlho nestalo. 

"Ľudia vidia len to, čo chcú vidieť. A väčšinou iba to, čo chcú, aby videli."

Je to veľmi jedinečný príbeh a nič podobné som ešte nikdy nečítala. Vlastne ani knihu zo žiadneho cirkusového prostredia a o to viac to bol pre mňa zážitok. 

Musím ešte podotknúť, že sa tu nachádzalo naozaj veľa silných myšlienok a toľko lepíkov som v knihe dlho nepoužila. (samozrejme vám ich sem nemôžem dať všetky, ale aspoň že pár z nich áno)

Páčili sa mi aj Celia a Marco a ich nezvyčajný príbeh lásky, pretože bol naozaj jedinečný a nič podobné som ešte nevidela, ani nečítala. Veľmi som si priala, aby mali šťastný koniec, či už na tomto svete, alebo na tom druhom. Za to, čo sa im všetko stavalo do cesty a čo im spravili ich učitelia, si to viac ako len zaslúžili...

Jednoducho nádhera, vedela by som to opisovať donekonečna, ale to by sa pravdepodobne nikomu nechcelo čítať. Viem, že autorke vyšla ešte kniha Bezhviezdne more a vraj je to ešte lepšie ako táto a to si už naozaj neviem predstaviť. Jediné čo mi zostáva napísať je, že vám ju odporúčam všetkými desiatimi a ak hľadáte únik z reality, tak táto kniha vám rozhodne dá, to čo chcete. 

Krok cez bránu, ktorý vás prenesie z pomaľovanej zeme na holú trávu, je ťažký.

Keď vychádzate z cirkusu snov do úsvitu, zdá sa vám, že v cirkuse ste boli bdelejší.

A neviete, ktorá strana plota patrí snom...


Na záver by som ešte pridala pár svojich obľúbených citátov:

"Rojko je človek, ktorý ožíva až za svitu mesiaca a za trest vidí svitanie skôr, ako zvyšok sveta."

"Rozdiel medzi protivníkom a partnerom je len otázkou uhla pohľadu."


Za možnosť prečítať si knižku by som sa veľmi pekne chcela poďakovať kníhkupectvu:


Ak by ste si mali záujem kúpiť toto vydanie, môžete tak urobiť tu. Pokiaľ by ste chceli knižku v českom jazyku, nájdete ju tu a ak preferujete anglické vydanie, stačí kliknúť sem. :) <3

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára