pondelok 31. mája 2021

O láske a sne (Sigmund Freud)

 


Anotácia 

Výber zo štúdií rakúskeho lekára a psychiatra Sigmunda Freuda (1859 – 1939) sa sústreďuje na dve ústredné témy jeho psychoanalytického skúmania – na lásku a sen. Autor sa na základe svojej teórie psychosexuálneho vývinu zaoberá problematikou sexuálneho a ľúbostného života, pričom sa nezaujíma o javové podoby lásky, ale hlavne o jej nevedomé korene, typ voľby ľúbostného objektu, vnútornú psychickú dynamiku u jedinca a jej schopnosť u dospelého človeka.

V štúdiách o sne – sen nazýva Freud „kráľovskou cestou do nevedomia“
 – autor rozvíja chápanie sna ako splneného želania a na základe psychológie nevedomých procesov skúma, ako v snoch vystupuje potlačený obsah psychiky a telepatické fenomény.

Majstrovsky napísané eseje v tomto výbere sú dôkazom toho, že Freudovo dielo je aj dnes pre čitateľov zaujímavé, inšpirujúce, podnetné v úvahách o človeku a jeho existencii.

Názov: O láske a sne

Autor: Sigmund Freud

Žáner: Odborná a náučná literatúra

Počet strán: 200

Rok vydania: 2021

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ


Recenzia 

Pre mňa ako študenta psychológie bolo obrovským potešením, keď som zistila, že Slovenský spisovateľ vydáva knihu od Sigmunda Freuda. Už dlhšie som zvažovala to, že by som si chcela prečítať literatúru od viacerých psychológov a priblížiť sa tak ich myšlienkam.


Rozhodne to bolo veľmi zaujímavé čítanie, ale rozhodne nie pre každého. V škole nám čo to priblížili k samotnému Freudovi a tiež k jeho psychoanalýze, ale tu sme to mali oveľa podrobnejšie vysvetlené. Priznám sa, že aj ja sama som sa niekedy chytala za hlavu z toho, čo všetko je tam popísané. Bolo to bizarné a miestami trošku nechutné. Teda hlavne prvá polovica knihy, kde sme veľa času venovali Odipovskému komplexu. Podľa mňa veľa z vás pozná dielo od Sofokla - Antigona. Práve v tomto diele zavraždil Oidipus vlastného otca a spával so svojou matkou, s ktorou splodil deti (zľahčene povedané). A práve Freud hovorí, že v podstate u každého sa vyvíja sexuálny pud od malička a rodiča opačného pohlavia vnímame ako nášho súpera, než ako milujúcu autoritu. 


Naozaj som sa niekedy nad týmito myšlienkami pozastavila a nechala si ich prejsť hlavou, pretože som nevedela či som to naozaj prečítala, alebo sa mi to iba zdalo. Avšak dalo sa to čakať, veď podľa mňa všetci psychológovia, alebo filozofi sú nejakým spôsobom blázni.

Druhá časť knihy bola však pre mňa oveľa zaujímavejšia. Naozaj to bola "Kráľovská cesta do nevedomia" a podľa mňa by čítanie práve o tejto téme zaujalo veľa ľudí.

Povedala by som, že táto knižka určite stojí za prečítanie. Avšak myslím si, že toto čítanie bude trošku zdĺhavejšie ako by ste chceli a tiež možno trošku poburujúce, takže to naozaj neodporúčam každému. 

Za knižku by som sa veľmi pekne chcela poďakovať vydavateľstvu





Ak by vás táto knižka zaujala, môžete si ju zakúpiť tu. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára