streda 30. júna 2021

Dalajlama - nevšedný príbeh (Alexander Norman)

 


Anotácia 

Dalajlamovo posolstvo súcitu a mieru oslovuje nielen buddhistov, ale aj veriacich rôznych vyznaní a neveriacich. Jeho myšlienky prenikli do všetkých kútov sveta, no osobne zostáva radšej v ústraní. Mnohé z jeho života zostáva pre verejnosť stále skryté.

Alexander Norman sa s dalajlamom zoznámil pred tridsiatimi rokmi, spolupracoval s tibetským lídrom na viacerých knihách vrátane jeho autobiografie Sloboda v exile a svoj jedinečný vzťah k tejto veľkej osobnosti pretavil do pútavého nezabudnuteľného rozprávania.

Dalajlamov príbeh je o dieťati z odľahlej časti Tibetu, z ktorého sa stal najvyšší náboženský a politický vodca, hlavná osobnosť jednej z najfascinujúcejších kultúrnych tradícií na svete. A hoci sa zdá, že so svojím politickým postavením sa nikdy celkom nestotožnil, rozhodnosť potvrdil vo vypätých politických situáciách a neskôr uprostred nebezpečnej buddhistickej schizmy. Ešte viac však udivuje dalajlamova nesmierne bohatá duchovná prax, ktorá vyrastá z tradície živej viery v nadprirodzené javy, mágiu a proroctvá. Niektoré podrobnosti z duchovného života západného čitateľa istotne prekvapia, ale aj inšpirujú.

Dalajlama nepochybne patrí k najobľúbenejším a najcharizmatickejším osobnostiam súčasnosti.

Názov: Dalajlama

Autor: Alexander Norman

Žáner: Životopisy, náboženstvo

Počet strán: 416

Rok vydania: 2021

Vydavateľstvo: Ikar


Recenzia 

Už dlhšie som sa v hlave pohrávala s myšlienkou, že by som si chcela prečítať niečo o významných osobnostiach sveta a priblížiť sa tak k vedomostiam. Ako prvá kniha tohto roka mi do očí a následne aj do rúk padla kniha Dalajlama - nevšedný príbeh, pri ktorej rozhodnutie prečítať si ju jednoznačne neľutujem. 


Teraz riskujem to, že si o mne pomyslíte že som hlúpa, ale doteraz som si myslela, že Dalajlama je/bol len jeden. Vďaka tejto knihe však viem, že vždy príde ďalší a je to oslovenie pre tibetského mystika a proroka. Ten o ktorom hovoríme dnes je v poradí trinásty. Som veľmi rada, že som si takúto podstatnú vec mohla osvetliť, pretože by som chodila ďalej so zlými vedomosťami. V knihe bolo veľmi pekne vysvetlené aj to, čo Dalajlama znamená.
Dalaj je tibetský ekvivalent mongolského pojmu pre oceán a Lama  je tibetský ekvivalent staroindického guru, čo znamená duchovný sprievodca. 

"Vyberte si optimizmus, budete sa cítiť lepšie."


Priznám sa, že sa mi knižka čítala trošku ťažšie, pretože nie som zvyknutá na tento typ literatúry, avšak si stále myslím, že to stálo za to. Už len z toho dôvodu, že si myslím, že vďaka tejto knihe sa o malý krôčik posuniete bližšie k spoznaniu jeho života, všetkých útrap ktorými si prešiel, ale taktiež aj k tibetským tradíciám.

Myslím si, že ma nikdy neprestane udivovať aký múdry muž to vlastne je a čo všetko dokázal. Je to človek, ktorý vypredáva športové štadióny od Sydney až po Oslo a Johannesburg. Na twitterovom účte má dvadsať miliónov followerov, čo je viac ako má pápež. Je nositeľom Nobelovej ceny za mier a na Amazone sa  ponúka okolo dvesto jeho kníh a ja budem rada, ak sa mi do rúk niekedy dostane aspoň jedna z nich, pretože by som z toho mala neskutočnú radosť a bola by to pre mňa česť. 

"Disciplinovaná myseľ vedie k šťastiu a nedisciplinovaná myseľ vedie k utrpeniu."

Táto knižka je písaná "hovoro". Často tam bolo na mňa síce priveľa fakov, ktoré si nie je možné naraz zapamätať, ale boli tam aj časti ktoré mi išli veľmi rýchlo pretože ma zaujali. 

Nájdete tu kopu zaujímavostí a zaujímavých myšlienok, ktoré verím že aplikujete do svojho každodenného života. Pri slovách múdrych ľudí si človek často uvedomí hodnotu vecí ktoré má okolo seba a prehodnotí svoj doterajší život. A presne tento typ človeka je aj Dalajlama. 

Klobúk dole...

"Šťastie nie vždy pochádza z hľadania. Niekedy príde, keď ho najmenej čakáme."





Za zaslanie knižky na recenziu by som sa veľmi pekne chcela poďakovať vydavateľstu Ikar. 

Ak by vás knižka zaujala a chceli by ste si o Dalajlamovi prečítať viac, knižku si môžete zakúpiť tu.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára