štvrtok 17. novembra 2022

Kadeti (Brandon Sanderson)


Anotácia  

Spensa žije vo svete, ktorý už desaťročia čelí útokom mimozemšťanov. Piloti sú pre zvyšok ľudstva hrdinami a Spensa od detstva sníva o tom, že tiež vzlietne ku hviezdam a preukáže svoju odvahu. V ceste jej však stojí minulosť jej otca pilota, ktorého pred rokmi zabili za dezerciu. Spensa je preto pre všetkých len dcérou zbabelca a jej šance na prijatie do leteckej školy sú viac-menej mizivé. Ona je však stále odhodlaná lietať, a keď v dávno zabudnutej jaskyni nájde vrak starobylej vesmírnej lode, uvedomí si, že jej sen by sa mohol splniť – za predpokladu, že dokáže loď opraviť a (čo je možno najdôležitejšie) presvedčiť podivný stroj, aby jej pomohol. Zdá sa totiž, že loď, čo objavila, má dušu – a najmä vlastnú hlavu a pomerne svojráznu osobnosť.

Názov:  Kadeti

Autor: Brandon Sanderson

Žáner: Sci-fi

Počet strán: 528

Rok vydania: 2022

Vydavateľstvo: Slovart

Hodnotenie: 5/5 ★


Recenzia 

 Prisahám, že keď som túto knižku prvý raz chytila do rúk, netušila som, že je to presne niečo také, čo som práve potrebovala čítať.

Nie som nejaký obrovský milovník sci-fi a na mojom konte sa nachádzajú zhruba dve prečítané knihy z tohto žánru, preto som si myslela, že ma to bude baviť, ale nie že ma doslova pohltí. Už dlho som knihu doslova takto rýchlo nepreletela. Ak som tých 570 strán mala prečítaných za dva dni, tak aj to je asi veľa. Poviem vám, táto kniha je presne z rad tých, ktoré vás budú držať a nepustia vás, až pokým sa nedozviete čo je na tej ďalšej a potom na tej nasledujúcej. Neviem či vydržím to čakanie na vydanie ďalších častí, alebo to idem risknúť kúpiť v angličtine, pretože nutne potrebujem vedieť, čo bolo ďalej. Jedine, čoho sa trošku bojím sú asi tie výrazy, ktoré v slovenčine chápem, ale v angličtine by to bola výzva. Avšak možno o to lepšie a trošku si rozšírim slovní zásobu.

Aby som už však prešla k samotnému obsahu...

Jedným z možných dôvodov, prečo sa mi táto knižka tak páčila bol zrejme ten, že bola akoby spojením dvoch kníh, ktoré som už prečítala a mám k nim nejaký vzťah. Prvá bola Mesto Ember, ktorú možno niektorý poznáte. Ide tam o to, že  ľudia žili v podzemných, alebo jaskynných mestách, presne ako tu a museli sa tak naučiť fungovať, kvôli hrozbe zhora. Keď som bola mladšia som to doslova milovala a taktiež aj ten film, takže je celkom škoda, že tie ďalšie časti nikdy nedotočili. A druhou knihou s ktorou si Kadetov spájam je Enderova hra. Je to taktiež výborná kniha, rovnako sfilmovaná o mladých ľuďoch, ktorý sa na vesmírnej stanici učia bojovať proti nepriateľom, aby ochránili svoju planétu. Keď tieto dve úžasné knihy spojíte, vznikne niečo takéto úžasné.

Práve kvôli Kadetom začínam mať dojem, že som si našla ďalší svoj obľúbený žáner a že sa pustím aj do iných podobných kníh, čo je skromne povedané, úžasné. Keď vás kniha donúti zamilovať sa do žánru, v ktorom je napísaná, vedzte, že musí byť naozaj dobrá.

Príbeh je pútavý a rozbieha sa naozaj hneď od prvej strany. V poslednej dobe prestávam mať rada dlhé úvody, pretože ma to neskutočne nudí a práve toto bol opak. Mali sme tam v podstate hneď vykreslené prostredie a aj hlavných hrdinov, okolo ktorých sa celý príbeh následne točí. Páči sa mi aj to, že sa od prvej strany tiahla záhady Spensinho otca, ktorá sa naozaj riešila od prvej až po poslednú stranu, ale či sa to vyriešilo vám povedať nechcem, pretože by to bol veľký spoiler. :D

Tiež sa mi páčili postavy v príbehu. Mala som pocit, že naozaj preň boli stvorené a ani jedna tam nebola navyše. Skvelo sa dopĺňali a pre každú vec v príbehu bola nejaká z tých postáv dôležitá a niektoré ma naozaj neprestali udivovať. Spensu som mala rada od prvej chvíle, vďaka jej nezlomnosti. Aj to je vlastne ďalšia vec, na ktorú som prišla. Mám veľmi rada hrdinky, ktoré sú odvážne a nezlomné, aj keď ja sama som pritom úplný opak...
Postupne ako som čítala som si dokonca obľúbila aj Jorgena (Ksichtiča). Páčilo sa mi, že som na postavách videla určitý "character development" a to že nestáli a nestagnovali na jednom mieste, ako to niekedy býva. Mám také podozrenie, že možno by medzi Spensou a Jorgenom mohlo niečo v budúcnosti byť, aj keď stále je tu ešte aj Rys, ktorý si myslím, že je do nej zamilovaný. No ale to každopádne prebieham a sú to len také moje predstavy. Práve aj pre toto neviem vydržať ako sa to všetko vyvinie a čo bude nasledovať.

Chcem veľmi vedieť aj čo je to samotné "poškodenie" zač a prečo je taká Spensa. Ja si osobne myslím že to nie je tak ani poškodenie, ako skôr niečo normálne a ostatní sú tí nekompletní. Možno niečo ako Divergencia. No neviem jednoducho som si ale istá, že to bude veľké prekvapenie, pretože na vytvárané napätej atmosféry má autor očividne veľký talent.


Ďakujem pekne za zaslanie knižku vydavateľstvu Slovart :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára