piatok 13. augusta 2021

Medzi dvoma kráľovstvami (Suleika Jaouad)

 


Anotácia 

Skutočný príbeh, z ktorého sa krátko po vydaní stal bestseller New York Times.

Dojímavé zápisky o chorobe a zotavení sledujú cestu mladej ženy od ochorenia na rakovinu cez remisiu až po cestu naprieč Amerikou, na ktorú sa vydá s cieľom nájsť samu seba...

Keď Suleika Jaouad v lete 2010 dokončila štúdium na vysokej škole, pripravovala sa na vstup do reálneho života. Zaľúbila sa a odsťahovala sa do Paríža, aby si splnila sen a jedného dňa sa stala vojnovou korešpondentkou. Reálny život ju však zaviedol o úplne inej vojnovej oblasti, než si predstavovala: ako dvadsaťdvaročnej jej diagnostikovali akútnu leukémiu s tridsaťpäťpercentnou šancou na prežitie.
Život sa jej v okamihu zrútil ako domček z karát. Prišla o prácu, o bývanie, o nezávislosť. Musela sa vrátiť k rodičom a nasledujúce štyri roky strávila pripútaná na lôžko, kde bojovala o život a písala o svojom utrpení v stĺpčeku pre New York Times. Keď sa napokon vystrábila z choroby, uvedomila si, že vyliečením sa cesta k zdraviu ani zďaleka nekončí.

Tisícpäťsto dní sa zúfalo usilovala dosiahnuť jediný cieľ – prežiť, lenže keď sa jej to podarilo, zistila, že vlastne netuší, ako má žiť. Čo jej pomôže vrátiť sa do sveta zdravých? Ako znovu získa to, čo stratila? V snahe nájsť odpovede sa vydá na stodňovú cestu autom naprieč Amerikou, aby sa stretla s ľuďmi, ktorí jej v čase choroby poslali e-mail či list, neúnavne ju odporovali a zdôverovali sa jej so svojimi životnými ťažkosťami.

Názov: Medzi dvoma kráľovstvami

Autor: Suleika Jaouad

Žáner: Biografie a životopisy

Počet strán: 416

Rok vydania: 2021

Vydavateľstvo: Fortuna Libri


Recenzia 

Biografie, alebo celkovo knižky, ktoré sa stali podľa skutočnej udalosti, mi nejakým spôsobom nepríde správne hodnotiť hviezdičkami. Jednoducho to vyzerá, akoby ste hovorili "nestalo sa im toho zase toľko, aby som dal plný počet hviezdičiek, nemal vo svojom živote dosť romantiky, chcelo to viac tragédie" a podobne... práve preto som sa rozhodla nehodnotiť tento príbeh hviezdičkami, ale skôr vám chcem opísať morálnu hodnotu, ktorú mi táto kniha predala. 

Keď som si túto knižku zobrala na recenziu, poriadne som netušila o čom je. Dlhšie som po nej pozerala kvôli tomu, že ma zaujal obal, názov a to, že je to skutočný príbeh, ktoré ja čítam rada, aj napriek tomu že dokážu byť niekedy veľmi smutné. 
Keďže som nečitateľ anotácií, nemala som od tejto knižky žiadne očakávania, ale tešila som sa na príbeh, ktorý na jej stránkach objavím.

Bola som veľmi rada za to, že hneď ako som otvorila knihu som sa začítala do príbehu. Išlo to plynule a rýchlo a štýl, akým bola knižka napísaná vás núti otáčať stranu za stranou. Aj napriek tomu, že to nie je najtenšia kniha tak sa čítala dobre, teda aj napriek veľmi ťažkým témam, ktoré sa vnútri rozoberajú.


"To, čo je v živote dôležité, nenájdeme v materiálnom svete."

Myslím, že som nebola úplne pripravená na to, čo som dostala. Lásku, silu priateľstva, silu rodinného puta, kopec problémov, ale aj kopec sĺz. Avšak som neskutočne šťastná, že som si mohla týmto, doslova, strastiplným príbehom prejsť so Suleikou.

Musím povedať, že už veľmi dlho som nečítala tak krásny a dojemný príbeh o tom, ako si človek uvedomil hodnotu života a aj hodnotu seba samého. Pre zdravého človeka je všetko samozrejmosťou a nemyslí na to, že by sa mu niekedy niečo mohlo stať, alebo aké by to mohlo byť, keby... sama to viem, pretože aj pre mňa celiakia a zdravotné ťažkosti rozdelili život na predtým a potom. Naozaj veľmi často si neuvedomujeme čo máme, až pokým to nestratíme. Neuvedomujeme si, že máme okolo seba ľudí, ktorí nás milujú a urobia pre nás všetko, až kým ich vlastnou vinou neodoženieme. Áno aj také následky môže mať choroba na život človeka, teda okrem iného.

V niektorých momentoch mi bolo naozaj smutno z toho, čo sa dialo v živote tejto bojovníčky. Nechýbali mi ani slzy v očiach, možno preto že sa veľmi ľahko vcítim do problémov druhých. Avšak verím tomu, že keď budete čítať túto knihu, tak budete na tom dosť podobne. 

"Zármutok je prízrak, ktorý navštevuje bez pozvania. Zjaví sa uprostred noci a vytrhne vás zo spánku. Naplní vám hrudník ostrými úlomkami skla. Vyruší vás, keď sa na večierku zo srdca zasmejete, pokarhá vás, že ste hoc len na okamih zabudli. Prenasleduje vás, kým sa nestane vašou súčasťou, kým ho necítite pri každom jednom nádychu..."

Popravde poviem, že veľmi obdivujem ľudí, ktorí bojujú/bojovali s tak zákernou chorobou ako je rakovina. Sama som v realite videla čo to s človekom urobí a ako dokáže chradnúť. To, že sa potom postaví na vlastné nohy a užíva si svoj život naplno, že je mu to vôbec dopriate, je naozajstný zázrak a takíto ľudia si zaslúžia všetku možnú lásku. 

To, čo nemôžem nepovedať je, že tak veľa myšlienok, ako som si zaznačila v tejto knihe som si nezaznačila asi v žiadnej za posledné mesiace. V podstate mi bolo jasné hneď od začiatku, že to tak bude. Poviem vám ale, že nad niektorými vecami, ktoré su tu spomenuté sa naozaj pozastavíte a porozmýšľate nad nimi, pretože vám neskutočne dokážu prehovoriť do duše. Prinútia vás uvedomiť si, aké vzácne je to, že ste zdraví, pretože sa to dokáže zo dňa na deň zmeniť. Uvedomíte si, akí ste šťastní, pretože máte okolo seba ľudí ktorí vás milujú, priateľov, ktorí vás neopustili v tom najhoršom... (ak áno, potom to podľa môjho názoru nie sú priatelia, ale prechádzajúci vašim životom, ktorí vám mali odovzdať skúsenosť a posunúť vás v živote ďalej :) ... a taktiež to, že skutočných priateľov dokážeme nájsť práve v tých najhorších časoch. 

Som si úprimne istá tým, že som túto knihu nedržala v ruke naposledy. Vrátim sa k nej, keď si budem potrebovať pripomenúť krehkosť života a to, že som stále šťastný a v podstate zdravý človek, ktorý nemusí bojovať takéto ťažké vojny.

Nakoniec by som len chcela dodať, že skladám klobúk dole pred každým kto v živote vybojoval ťažké bitky, je jedno akého charakteru, dokázal sa postaviť na nohy a kráčať ďalej so zdvihnutou hlavou . Presne takýto ľudia sú pre mňa obrovskou inšpiráciou a verím tomu, že nie som jediná. "Skutočné príbehy majú moc liečiť a dodávať iným silu. Navyše ak naberieme odvahu a vyrozprávame svoj príbeh, zistíme, že nie sme sami.." <3


Za toto nádherné dielo by som sa chcela veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Fortuna libri, ktorí mi poslali knižku na recenziu. 
Verím tomu, že toto nie je posledný raz, ktorý som siahla po vašej knižke a teším sa na ďalšie krásne príbehy, ktoré mi pribudnú do zbierky. :) 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára